Sunday 21 July 2019

MEDAN, INDONESIA ~ 5.4.19 - 9.4.19

Assalamualaikum,

Hari ni aku nak story pengalaman aku pergi Medan bulan 4 hari tu. Company aku buat Company Trip 4 hari 3 malam. Ingat tak entry aku yang lepas story fasal 1ST TIME BUAT PASSPORT - 2.3.2019. Ha, sebab aku nak ke Medan la aku buat passport tu. 1st time company trip pergi overseas.. Tahun 2016 company trip pergi Kuantan & tahun 2017 pergi Kota Kinabalu, Sabah. Aku tak up date blog masa pergi sana sebab malas & mood aku tertinggal dekat Dairy Farm....hihi.

Oklah sambung entry company trip ke Medan, Indonesia. Boss aku rancang dari bulan Nov 2018 lagi. Dia dah bagi tahu kata next year kita pergi Medan dalam bulan Mac 2019. Tapi terpaksa di postponed ke bulan April sebab dia ada banyak kes urgent. Itu pun Boss aku nak tukar date ke hujung bulan 4, sebab awal April dia banyak court case. Tapi disebabkan awal April, tiket flight murah dia proceed juga. So kita orang ke Medan 05.04.2019 - 09.4.2019 seramai 7 orang. Flight kita orang pukul 8.00 am macam tu la, ala aku ingat-ingat lupa la pulak. Ye la da lama baru nak up entry.. Disebabkan Boss aku dah check in online awal-awal, so kita orang berkumpul dekat KLIA 2 dalam pukul 7am. Aku, ayah aku hantar. 1st time ayah aku hantar anak dia pergi airport hahaha.

Muka-muka excited nak pergi Medan

Dalam flight sebelum berlepas ke Medan

Masa pergi aku duduk tepi tingkap. Ni je la yang dapat capture pun. Selebihnya excited sebab da nak sampai, ye la sekejap je rasa duduk dekat atas. Tau-tau da nak landing.

Kita orang pergi dan balik naik Air Asia. Sampai Medan dalam pukul 8.40++am macam tu la, Biasa la tak ingat. Tapi memang rasa sekejap je dalam flight, sebab pramugari da announce nak landing. Sampai je Medan, Boss aku cari transport untuk kita orang ke Lake Toba, yang kita orang ni (aku, K. Amy & Ling Ling) sebok cari wi-fi. Wi-fi sangat penting wei. Dapat je wi-fi aku terus whatsapp call family aku informed da selamat sampai. Ye la takut juga dia orang risau kan. Nak beli simcard internet dekat airport mahal giler. Member aku beli rp115k kot kalau tak silap. Aku rasa mahal time tu, so aku decide tak beli simcard tu, aku nak try tengok dekat kedai telepon biasa, mana tau murahkan.

Boss aku cari transport yang boleh bawa kita orang terus ke Lake Toba & dekat Lake Toba tu pun boleh bawa kita orang jalan-jalan la. Ada satu kejadian dekat airport yang aku rasa kelakar & tak kan aku lupakan, tapi yang pasti memang kelakar.

Lepas dah dapat transport, kita orang tak naik terus ye Kita orang naik train dulu pergi ke next station, and minta drive tu pick up dari sana ja. Aku lupa la kita orang berhenti station nama apa. Tambang seorang rp80k. Kejadian kelakar tu la yang menyebabkan kita orang decide naik train dulu & driver pick up dekat next station, bukan naik transport direct dari airport. Untuk kos transport, sehari rp500k. Dari train station airport Kualanamu ke next station (sorry lupa nama) ambil masa lebih kurang 45 minit juga nak sampai. Dah sampai kita orang tunggu transport pick up je.

Ni dalam train.

yang aku perasan, Rumah-rumah kat medan ni jenis kotak macam ni & comel-comel je.

Destinasi pertama kita orang ke RM Sinar Pagi, Soto dekat Medan. kita orang sampai kedai makan tu dalam pukul 11 lebih waktu Indonesia, kalau Malaysia dah pukul 12 lebih, sebab waktu Indonesia lambat sejam dari Malaysia, tu yang perut berkeroncong tu, aku pulak tak ambil breakfast pagi tu. RM stand for Rumah Makan aku rasa. RM Sinar Pagi ni kedai dia biasa-biasa je, tapi makanan dia memang sedap. Mula-mula officemate cakap nak makan soto, aku imagine bihun soto ke, mee soto ke, soto (nasi impit tu ke), rupanya kuah soto & makan dengan nasi. Masa dia bagi nasi makan sekali dengan soto, aku dah blur-blur, lepas tu driver kita orang cakap dekat sini makan dengan nasi, Rasa soto dia memang sedap, aku ambil soto ayam & dia orang juga ada side dish, macam bergedil, kerepek belinjau & kerepek (cucur udang) sedap.

Ni gambar Soto ayam yang aku makan.

Lepas tu kita orang terus bertolak ke Lake Toba, perjalanan dari Medan ke Lake Toba ambil masa 3-4 jam perjalanan. Dengan jalan dia 1 line je, mendaki pulak tu. Cara dia orang bawa kereta, huh seram wei. Rasa nak potong, dia orang main potong je even kereta dekat line sebelah ada. Tapi yang pelik tu tak de eksiden ke apa. Driver aka Pak Supir tu cakap sini memang cara drive macam ni. Tapi dua-dua pihak alert & bagi ruang kereta nak memotong. Sebab kita kalau kat Malaysia nak memotong kena tunggu line clear baru boleh potong. Masa perjalanan nak naik ke Lake Toba, kita orang ada singgah minum air kelapa dekat tepi jalan, dia orang je yang minum. Aku tak minum air kelapa. Rugi betul hihi.

Perjalanan nak ke Lake Toba tu memang jauh giler, yang si driver kita orang ni kerja dia membongak ja. Bila kita tanya berapa lama lagi Pak nak sampai, dia asyik jawab 2 jam lagi, masalahnya tak sampai-sampai pun. Tapi aku rasa lama gila nak sampai ke Jeti. Ye la singgah minum sana sini. Dah nak dekat Jeti, Pak supir tu berhenti mengopi pula dekat satu warung tepi jalan, di je la yang minum, kita orang makan kerepek-kerepek macam tu je la. Dekat Indonesia (aku rasa la), warung kopi tu dia shortkan jadi Warkop (aku rasa la), sebab dekat semua kedai kopi tu tulis Warkop partu nama kedai tu. Tengah-tengah mengopi sambil kena angin bayu, syiok wo kena angin dia, sejuk je, rasa macam dekat Cameron. View dia memang lawa gila. Lepas tu ada satu abang dekat Warkop tu bagi tau yang Feri da nak sampai Jeti, kena cepat turun kalau tak terlepas nanti kena tunggu lama lagi.

Ni view masa kita orang lepak-lepak dekat warkop sambil tunggu feri, cantik sangat view dia dari atas, tambah dengan angin sepoi-sepoi bahasa.

Nice giler kot view dia. Tu la Parapat Lake Toba,

So Pak supir cepat-cepat suruh kita orang naik kereta. Sampai je Jeti, Boss aku terus pergi beli tiket. Feri dia tak sama dengan Feri Penang, Feri dia kecik je, tapi boleh bawa naik kereta la, tapi limit la, Aku dengan K. amy naik 2nd Floor, ni area aircond and kerusi dia empuk wei, mengantuk gila time tu, ye la badan dah letih, yang lain naik lagi dekat 3rd Floor, ni area open air. Kat atas ni lagi best tengok view.

Ni gambar kita orang dekat atas feri.

lama gak la kita orang atas Feri nak ke Jeti Lake Toba.

Sampai je Lake Toba, kita terus cari hotel untuk check in, Pak supir cakap hari sabtu petang-petang macam ni ramai orang sebab Indonesia cuti hari Ahad, banyak parent yang bawa anak-anak jalan-jalan. Bos aku booking Samosir Cottages Resort. Sesat juga la nak cari hotel kita orang. Tapi yang aku perasan dekat Lake Toba ni, boleh kata hampir semua la, rumah ke hotel ke akan ada gambar Cicak besar, aku tak sure kenapa / sejarah tempat tu. Dekat pintu masuk hotel kita orang pun ada lukisan Cicak ni. Tapi dengar cerita kawasan tu memang banyak cicak tu. Nasib baik dalam bilik aku tak ada cicak besar tu.

ni gambar pintu masuk resort tu. Nampak kan cicak besar tu.

Sampai resort, Boss aku check in, kita orang tunggu sambil ambil gambaq, Kita orang sampai resort pun dah nak malam, sempat la ambil gambaq masa tu nak hantar kat family.

Resort ni memang lawa giler. View dia mengadap Lake Toba.

Tapi aku rasa la, dekat Lake Toba ni susah nak cari makanan halal. Ada beberapa (beberapa ke?) tak sure la restoran halal. Sepanjang jalan tu banyak restoran, tapi halal tak halal tu Wallahualam la nak kata. Kita orang dinner dekat satu kedai ni, Vegetarian Restoran, makan dia boleh la buat lapik perut, lepas makan balik hotel. Tapi gambaq makan aku tak tangkap, sebab tak menyelerakan pun.

kita orang tak masuk bilik, tapi jalan-jalan dekat area hotel. Aku pulak singgah satu kedai ni nak beli simcard. Harga dia ok, jauh beza dari harga dekat airport la (tapi tu ikut korang la nak beli dekat mana pun). aku punya simcard harga rp55,000.00 + rp7,000.00 (charge sebab dia registered guna details dia). Dah siap beli, balik hotel tidoq, letih wei. Lupa nak bagi tau, dekat Lake Toba ni mostly orang batak.

Lupa nak ambil gambaq bilik tido, letih wei sebab perjalanan dari Medan Ke Lake Toba jauh giler. Bangun pagi ready siap-siap untuk next destination,  kita orang breakfast dekat hotel je. Lepas breakfast, kita orang melawat keliling hotel, masa sampai pun dah nak gelap. Jom tengok gambaq resort pula.
Ni gambar lawyer aku ambil waktu pagi-pagi, sebelum breakfast. Cantik gambar dia ambil.

Masing-masing muka ada senyum, hahaha sebab perut masing-masing da kenyang.
yang kita orang mengadap tu view Lake Toba. Pagi-pagi berkabus je.

Ni view dari depan swimming pool, kita orang tak mandi swimming pool pun kat sini. Aku memang dari awal tak bawa baju extra untuk mandi, Berat wei beg aku. Tak bawak banyak macam mana pun .tapi beg aku da 7.1kg masa naik flight. Stress mak.

tengah lepak-lepak tengok view ni, pak cik-pak cik ni ajak naik jet ski keliling Lake Toba, Bukan ajak free ye awak-awak semua. Seorang RP30,000.00 kot kalau tak silap. Aku tak naik la, dah pakai elok-elok basah sat lagi nak kena salin baju. Tapi dia orang tak basah pun, ok je. 4 orang je yang naik jet ski ni... tiga lagi lepak-lepak tepi swimming pool je

Ni nama resort kita orang tidor untuk 1st night.

dia orang naik jet ski aku, k. amy & khay lepak-lepak je. spoil la selipar aku hihi, malas nak pakai kasut time ni sebab kat hotel je pun.
Ambil gambar semua. Lepas ni terus check out ke next destination. rate untuk resort ni aku bagi 5 star, memang selesa gila, view nice, bersih (bilik aku dengan ling ling ok) tapi bilik k. amy & tasha dia orang cakap kotor. Tapi aku rate based on bilik aku la.

our 2nd day destination is Berastagi, Pak supir tu cakap Berastagi adalah kawasan Tanah Tinggi. Malam dekat Berastagi memang syok, sejuk dan berkabus je. Perjalanan ke Berastagi pun amik masa lama juga. Tapi kita orang banyak pit stop.

pit stop pertama adalah Pelabuhan Penyeberangan Tomok. Bukan Tomok New Boyz ye. Ni aku tak tau Tomok apa, yang penting bukan Momok...hihi.

Dekat sini banyak souvenir orang jual. Tapi aku tak beli banyak dekat sini sebab target nak beli dekat Medan. Tapi aku ada la beli baju Lake Toba dekat kita orang satu famili. Menyesal tak beli betul-betul sebab kain dia elok & harga pun murah dari Medan (sehelai Rp35,000.00). Gambar ada ambil tapi entah la pegi mana gambar-gambar tu aku simpan dalam phone. Ni je yang ada.

Nak ke Berastagi kita orang kena naik Feri lagi sekali.  (ke Jeti masa mula-mula kita orang datang)

bye Lake Toba...see you next time.

Turun feri, kita orang lunch dekat kedai biasa je. Nama pun kedai biasa, makanan dia pun biasa-biasa je. Tapi ada satu nenek ni (maybe mak owner kedai makan tu) tengok je aku masa aku lepas basuh tangan. Dia ada cakap something tapi aku tak faham. Aku just senyum je la dekat dia.

Sorry guys gambar makan dekat kedai tu pun dah ke mana. Tak ingat save dekat mana.

2nd pit stop Bukit Indah Simarja Runjung Sumut. Dekat sini lebih kepada Permainan, Pemandangan & keberanian, hahaha, kenapa berani. Ha la, kalau hampa tak berani, macam mana hampa nak naik permainan tu dan nak tengok pemandangan tu. Setiap permainan akan dikenakan charge dan juga charge untuk photographer. Tapi dekat sini kita kena bagi kita punya memori card. Dia masukkan dalam camera dia. Lepas tu dia kan pulangkan balik dekat kita. Tapi hanya 4 keping gambar sahaja yang di akan tangkap. Dekat sana setiap permainan tu dia kan tulis wahana (then nama permainan tu) so aku assume wahana tu permainan la. aku pelik la sini wahana sana wahana, tu yang aku bantai kata wahana tu permainan. Rupanya wahana tu pemandangan wei, aku tanya satu kakak masa dekat berastagi.

Ni gambar kita orang dekat Bukit Indah Simarja Runjung Sumut.

Special dekat sini mostly pekerja dia adalah orang-orang istimewa (Pekak bisu) ada la yang normal tapi tak ramai.

dalam banyak-banyak permainan, permainan ni aku dengan tasha pilih.

2nd pit stop kita orang dekat Air Terjun Sipiso piso. Kitakan dekat atas, nak tengok Air Terjun tu kena turun tangga, baru turun separuh jalan tiba-tiba hujan, nasib baik sempat berteduh. Ada satu scene lawak, ada la satu mamat ni. Dia photographer wahana la dekat Air Terjun tu. Dia nak kita orang ambil gambar dekat wahana dia, dia tau kita orang Malaysia sebab bahasa kita orang cakap la. Dia boleh panggil kita orang Mak Cik, kita orang apa lagi panggil dia kakek (atok) hahaha. Suka hati je panggil kita Mak Cik. Muda lagi tau kita orang ni. Dasar gobl** loe hahaa.

Hujan lebat gila masa ni. Kita orang berteduh dekat kedai makan yang da tutup. Tapi aku syukur juga la hujan turun, kalau tak lagi jauh la kita orang turun. Gamaknya sampai ke bawah tu kita orang turun. Time turun tu syok la. Nak naik tu yang jadi masalah. Tangga dia nala punyai jarak. Separuh perjalanan pun rasa nak pengsan dah masa nak naik balik tu.

Sejuk masa tunggu hujan berhenti. Angin dia memang da boleh nak bawa bincang. Da la tak pakai sweater sebab letak dalam luggage, nak ambil susah.

Rasanya kalau pergi lagi sekali, aku surrender, tak mau aku nak turun lagi. Penat

Lepas dari Sipiso piso waterfall kita orang terus ke hotel. Perjalanan jauh giler nak ke Berastagi. Aku ingat da sampai Berastagi, rupanya belum. Jauh nau perjalanan kita orang. Masa lebih banyak dalam kereta je. Sebab nak ke satu tempat tu jauh. Malam baru kita orang sampai. Sepanjang perjalanan nak ke hotel, banyak gila kedai makan & warung-warung tepi jalan.

Ala nama hotel untuk 2nd night ni aku lupa la... details dalam group whatsapp pun da hilang lepas aku update whatsapp hai tu. (next time kena upload awal-awal) benda da berzaman baru nak upload mana la nak ingat.

Tapi hotel untuk 2nd night ni bilik dia besar, ala-ala vintage gitu. Katil single dia besar, dua orang boleh tidur. Lepas check in, mandi-mandi, ready nak dinner pula. Untuk dinner boss aku pilih makan dekat warung tepi jalan je. Jangan tanya gambar ye... memang aku tak ambil, makan pun 1-2 mulut je. Faham-faham je la ye. Tapi yang lain cakap sedap, terpulang selera masing-masing.

Lepas makan terus balik hotel. Semua da penat sehari jalan. Oh ya, dekat hotel ni tak de aircond tau sebab da sejuk. Je la kawasan tanah tinggi kan (ala-ala Cameron Highland). Nanti aku ingat nama hotel aku bagi tau ok.

untuk breakfast kita orang makan dekat hotel je. Untuk makanan hotel ni best lagi dari Samosir Resort Cottage. Banyak pilihan dan sedap-sedap. Maca biasa lepas makan, sesi melawat hotel, sebab semalam sampai pun dah malam.

kawasan hotel ni besar dan sangat bersih. Tak ramai yang tider dekat hotel ni, maybe bukan waktu holiday kot. Sunyi je. Lepas da melawat kawasan, kita orang balik bilik sebab nak check out. Next destination is Medan sebab dah nak balik Malaysia. Rate hotel ni pun aku bagi 5 stars. Bersih, selesa & makan pun sedap.

Gambaq satu kali sebelum balik ke Medan. Bye Berastagi.

Sebelum ke Medan singgah dulu dekat satu pekan ni. Sapa-sapa nak beli souvenir beli dekat sini. Aku beli magnet fridge je la. Cuma aku tak dapat magnet Sipiso piso waterfall je, sebab dah habis. Rugi-rugi. Dekat situ pun aku tak beli baju sebab nak beli dekat Medan.

Sebelum ke Medan, Pak Supir bawa kita orang ke kolam air panas

Pak supir tu je la yang mandi. Tempat dia kurang bersih. Air dia pun tak de la panas sangat pun, biasa-biasa je. per entry Rp8,000.00 sorang, tak berbaloi dengan tempat tu.

Tunggu pak supir tu mandi je. Tak ada apa-apa yang special pun dekat situ. Cuma dia orang buka lagu best-best je, yang lain .........

So kita orang teruskan perjalanan ke Medan. Sampai je Medan, bos aku suruh Pak Supir cari kedai makan sebab dah lapar. Tapi kita orang lebih kepada cari air Coklat Avocado. Sedap gilos air Coklat Avocado tu. Sampai sekarang teringat. Kita orang makan dekat Wong Solo. Dia orang cakap biasa je sebab dekat Malaysia pun ada. Tapi bagi aku sedap je.

Lepas makan kita orang check in hotel. 3rd night & last day kat Medan ni Boss aku ambil hotel Fave. Hotel ni betul-betul dekat Medan. Lepas check in, mandi & siap-siap nak keluar pula. Boss aku ajak pergi shopping mall dia orang pula. Pak supir ni drop kita orang dekat tengah-tengah Medan. Dia tunggu dekat kereta. Cuma yang jadi masalah, kita orang tak tau mana shopping mall tu, sesat juga la. Dah tu masa kita orang pergi. Budak-budak sekolah baru habis exam (macam SPM) semua pakat conteng-conteng baju, ramai gila sampai polis suruh balik, sebab dah nak malam. Semua budak-budak tu celebrate la kot dengan kawan-kawan sebab dah habis sekolah. Aku tanya la salah satu budak tu, macam mana nak ke shopping mall. Dia boleh jawab tak tau. Eh kau orang Medan pun tak tau, aku yang orang luar ni lagi tak tau kn. Jalan punya jalan baru jumpa. Tawaf juga la baru jumpa.

Mall dia biasa je la, macam KLCC ke Pavi ke lebih kurang macam tu la. kalau banding harga pun lebih kurang je dengan Malaysia. Tak de la murah pun. Ada yang dekat Malaysia lagi murah.

Tak ada gambar ye dekat Mall. Sebab nothing special, sama je dekat Malaysia yang beza cuma dia orang Rp kita MYR tu je.

Lepas balik dari Mall, boss aku ajak pergi dinner pula. Adoi da la baru makan petang je (kita orang makan lambat). Ni nak dinner pula. Siap pesan dekat boss jangan order banyak sebab da kenyang. Kita orang dinner dekat Koki Sunda. Makanan dekat sini highly recommended, sedap sangat.

Dalam pesan jangan order banyak tu. Korang tengok la boss aku. Banyak juga dia order. Last-last kita orang suruh dia ambil nasi sikit je, kita orang kongsi-kongsi sebab nak makan lauk.

Lepas makan terus balik hotel, rehat-rehat sebab esoknya dah nak balik Malaysia.

Hari last dekat Medan, kita orang breakfast makan Lontong. Kalau tanya aku ada perbezaan tak Lontong Medan dengan Lontong kita, aku rasa sama je, yang beza maybe keropok pink tu je. Sebab dekat Malaysia tak de keropok. Rasa lontong dia ok la, boleh makan, buat lapik perut.

Lepas breakfast kita orang pergi town, ala macam Jalan Tar je. Dekat Medan aku memang dah aim nak beli telekung & baju Medan.

Tapikan, tapikan korang nak tau tak, dekat Medan ni tak ada kedai souvenir tau. Penjaja yang jual. Once dia orang dah aim korang, dia orang tak kan lepaskan korang. Kenapa aku cakap dia orang (sebab ramai siot yang akan follow). Dia orang ni akan pujuk rayu korang untuk beli barang-barang dia orang. Dia orang jual baju, key chain, magnet fridge dan lain-lain yang dia orang boleh jual. Selagi korang tak beli, dia akan follow korang. Boss aku awal-awal da beli wallet dekat dia orang. Ingatkan ok dah la. Dia orang ni follow kita orang sampai kedai telekung tau. Sepanjang kita orang cari kedai telekung murah-murah tu, dia orang follow je sambil memujuk rayu. Bukan sorang ye yang follow, ramai tau. Korang nak membeli pun tak selesa. Aku rasa awkward gila orang dok follow-follow ni, nak beli pun tak senang. Kita nak survey kedai telekung murah-murah pun susah. Sampai la kita orang jumpa satu kedai telekung ni. Dia orang tunggu tau kat luar kedai. Kita orang pulak berpecah. Aku, K.amy, Ling ling & Boss follow kita orang cari telekung, yang tiga lagi pergi cari helmet. Helmet sana murah-murah member aku cakap. Dua orang beli helmet.
Kita orang nasib baik boss follow, ada la juga lelaki. Sampai dekat kedai telekung.

Telekung dekat Medan murah-murah, aku beli 6 pasang telekung, 2 pasang dekat kedai lain (telekung kerawang) & 4 pasang lagi aku beli dekat kedai lain (telekung biasa), aku beli banyak sebab dah niat nak bagi Mak, Inah, Cu, Nenek, Tok & Aku. Boss aku tunggu dekat depan kedai. Dia chinese so dia tak beli la telekung (nak beli buat apa, sat gi terkejut pulak wife dia hahahaha). So penjaja ni dok memujuk rayu boss aku minta beli barang dia. Boss aku pun beli baju. Kita orang da selesai beli telekung, nak keluar kedai, boss aku cakap beli dekat mamat tu je la sebab memang tak ada kedai souvenir dekat situ. Aku pun beli la magnet fridge dekat aku & member office yang tak pergi. Sambil tu aku beli la baju yang ada tulisan Medan, bajet nak beli untuk family aku (total 5 orang) + nak beli 2 pasang (untuk Pak Su & Cousin) tapi saiz tak ada untuk 7 helai baju. Aku cakap la aku nak saiz (ikut saiz famili aku la) untuk baju tulisan Medan tak cukup, aku cakap la, tak pe la saya ambil 2 helai je la. 5 helai tak jadi sebab tak de saiz, wei dia marah aku sebab tak nak amik yang corak lain. Sengal betul, suka hati aku la nak beli baju corak apa pun, paksa-paksa orang pulak. Mengenangkan tak de kedai je & aku tak beli lagi untuk Pak Su & cousin aku. Kalau tak tak hingin aku nak beli. Menyesal gila tak beli dekat Pelabuhan Tomok tu. Sana baju kain pun ok harga pun ok. Medan kain dia tak ok ye. Aku ambil saiz XL untuk Pak Su aku & untuk cousin aku ambil saiz L, Pak Su aku muat, cousin aku tak muat wei saiz L tu. Korang tau sapa yang muat saiz L tu, adik aku yang kurus kering yang pakai saiz XS tu yang muat. So korang rasa macam mana, aku rasa dia orang salah label saiz baju tu. Seriously aku cakap menyesal gila tak borong baju dekat Pelabuhan Tomok tu. So korang yang baca ni, kalau korang pergi Medan hati-hati time beli baju souvenir tu, kalau korang ada pergi tempat lain lagi selain Medan, mana yang nak beli baju tu better beli siap-siap, kalau tak jadi macam aku menyesal tak sudah.

Selesai beli-belah dekat Medan (tak syok pun), kita orang terus balik hotel sebab nak check out. Rate untuk Fave hotel ni pun aku bagi 5 stars.

Sebelum ke airport kita orang singgah dekat kedai jual bingka, nama kedai tu Bingka Anbon / Ambon. Tapi aku tak beli apa-apa pun sebab family aku tak makan. Tapi dekat sini ada tester, korang boleh rasa. Bagi aku biasa je (maybe sebab aku tak makan sangat kot).

Lepas tu pergi pula kedai kek famous dekat Medan. Kedai Nepoloen kot (lupa ejaan), kat sini pun aku tak beli apa-apa sebab aku tau kalau beli pun bukan makan pun. Sebiji kek harga Rp77,000.00. Member aku yang beli cakap sedap. Aku, wallahualam la sebab aku tak beli. So tak boleh nak describe macam mana rasa dia.

Lepas da habis dia orang yang lain ni shopping, kita orang terus shot ke airport, tapi sebelum tu singgah makan Bakso dulu. Wei da sampai Indonesia, kalau tak rasa bakso, rugi ooo. Aku la paling beria nak rasa bakso ni. So Pak Supir ni bawa kita orang makan bakso Ahmad, Sedap? boleh la. Aku tak suka meatball tu. Pelik rasa dia, member-member aku kutip makan.

Ni rupa bakso origin Medan.

Lepas makan bakso terus ke airport sebab nak check in beg.

Beza masa pergi & balik, pergi kosong, balik? shopping punya angkara. berbeg-beg.

Gambar last dekat airport Kualanamu sebelum fly ke Kuala Lumpur.

Muka happy memasing nak balik Malaysia.

Di sudahi dengan gambar dari my lawyer, Ling Ling
(tanah Medan) Bye Medan see you next time.

Pengalaman pergi tempat orang ni best, tengok budaya, cara hidup, perbezaan dari segi makanan, bahasa & mata wang.

Serious talk, pening wo pegang rupiah, beribu-ribu. Masa beli barang, bila dapat balance muka masing-masing blur nak check duit. Hahahaha kenangan yang tak boleh lupa.

p/s: aku draft separuh story ni selepas sebulan aku balik Medan, tapi separuh dari tu hari ni baru aku sambung. Tu yang ada nama tempat / hotel aku lupa. Gambar pun ada yang da hilang dari simpanan aku. Sorry guys entry kali ni panjang 4 relung. hahaha penat la hampa baca story kami.

Thank you pada yang sudi baca.